Nov 12, 2012

Breastpump Cronology

Kelmarin dapat khabar kawan lama baru bersalin anak ketiga
nama anak sangat awesome - naomi qasrina
awesome tak? giler awesome!
sekarang kan name anak canggih manggih
kalau pegi klinik kesihatan tuk vaccination anak
nama yang nurse panggil macam2, canggih manggih sampai depa nk sebut pun payah
rayyan, mayyan, dayyan,
mia amirelda, rose marie alamanda, zagreswus asmaradana (bukan nama sebenar semua ni ye, rekaan semata2)

anyways, dia wassap buat pertama kalinya selepas kami tak bercakap ( bermsg fb to be precise) sebab atas satu incident yang die merajuk dengan diriku
so agak terkujat bile die wassap malam tadi
ingat nk tanya ape..sekali tanya pasal breastpump
which i am so excited to share about
sejak dua menjak ni ramai kawan2 lama contact balik sebab nak tanya pasal breastpump
kite ni bukan menjual tapi agaknye dorang nampak post2 dekat fb bile si mama ni ligat mencerita (mencerita?) bercerita pasal pumping
alkisahnya kawan ni nak cari breastpump untuk anak ketiga ni sebab katenye nak rasa menyusu anak penuh sebab dua org anak die sebelum ni formula fed
die tatau apa2 pasal breastpump so Im trying my best to help her

for those out there yang pun tengah survey breastpump, this entry might help you

I have been looking up online and doing my research on all varieties of breastpumps in the market masa tengah sarat. mase tu tak terpikir pun betapa pentingnye ade pump SEBELUM baby keluar ( ye, puan2, breastpump wajib ada sebelum baby keluar okay)
walaupun ramai yang menasihati supaya jangan beli lagi takut susu tak keluar. (tak keluar? NOTE : please bakal2 ibu semua, susu ibu akan keluar dengan izin Allah, jangan risau)
ade macam2 brand, dalam satu brand tu ade macam2 model, samada manual (tanpa elektrik- pump pakai tangan) atau elektrik ( letak je corong kt nipple and do its job)
basically pump terbahagi kepada dua jenis - single (satu pump) dan double (sepasang pump)

after numerous research and looking at my own budget, i went for Medela Swing which looks like this

retail price for swing lebih kurang RM799 but I got a very good bargain from her
tapi malangnya, pumpku sampai seminggu lepas Zidan keluar. betapa sengsaranya sepanjang seminggu tu tatau camna nk pump susu. Umi terpaksa pegi beli pam Pureen manual yang pam pakai tangan
Alhamdulillah susu keluar jugak pakai pureen tu. meriah lak tu
husband yang tolong pump sebab kudrat yang tak berapa hebat masa tu. Susu mase awal berwarna kuning
disebabkan colostrum (susu awal) itu bukan susu basi tau
orang dulu2, suruh buang colostrum tu. tapi sebenarnye colostrum tu lah yang PALING PENTING bagi baby untuk meningkatkan tahap imunisasi dorang.

Medela Swing ni single pump guna elektrik. So masa mule2 dapat dulu, bila pump sebelah, susu dari sebelah dok la meleleh2 meriah. kite nak tampung pakai botol pun macam tak berapa nak masuk, alih2 sia2 la susu tu mengalir. sayang woo

So, dengan semangatnya google lagi cari cara nak mendoublekan swing ni. Terjumpa satu video dekat Youtube yang tunjuk cara2 nak mendoublekan swing macam ala2 Medela Freestyle yang maha mahal tu.
Pastu cari2 seller dekat facebook jumpa lah BF Care yang memang jual tube sekali dah siap pasang dengan Y connector. Kita cuma perlu beli extra elbow (RM40), corong (RM20) ngan botol, boleh dapat dekat OBW atau FM

Dengan adenye tube tu, maka Swing saya yang berharga RM600 ni sekelip mata menjadi ala2 Freestyle hihi..tapi of courselah tak sehebat FS yang boleh sangkut. Kalau Swing dah modify jadi Double, kene beli Handsfree bra yang tak silap harga dia RM129 pun dekat OBW. Rupenye macam ni ha



Ini adalah totally heaven sent product. So, jadilah swing pump tu macam fs jugak :) Creative kan ibu2 skang. Bra ni lah saya usung tiap2 hari dalam handbag (alasan utama bile nak beli handbag baru - nak bawak bra ni keh keh)
Ta daaaa...senang kan?
So tak de alasan kate leceh lah, tak jumpa lah, tak tau lah.. ni saya dah sertakan semua info untuk bakal-bakal ibu nak prepare diri untuk hassle free breastfeeding juga persediaan  untuk kembali ke pejabat

Ok to sum it up, saya senaraikan kt bawah ni gadget2 lain selain breastpump yang perlu ada sebelum masuk office : 

* nursing cover (saya order dekat FB. macam2 seller ade buat custom made jugak macam kat sini. Pandai2 la korang google kalau nak pilihan yang vouge2 lagi

* botol susu ( harus la kan)

* cooler bag ( saya cadangkan beli yang ade dua compartment, satu tuk ice pack, satu tuk pam supaya pam tak basah.nanti rosak plak)

* ice pack ( ada jugak jual kt OWB atau FM)

* BREASTPUMP 

* handsfree bra ( wajib ada sebab nk pump sambil wat keje kat office)

semua2 kat atas ni wajib dibawak setiap hari bekerja okay. kalau ade yang tertinggal (especially pump atau corong atau mane2 breastpump part, makanya engorgement akan melanda lah..sakit tau!! ouch!)

ni lah sikit sebanyak yang boleh saya sharekan ikut pengalaman saya sendiri. kalau ada sesiapa nak tanya feel free to leave your comments below, reply guaranteed Insya Allah. hihi

ta ta!

Nov 9, 2012

mama mumbling

Umi and ayah have safely arrived in melbourne this morning ( ayah bagitau via txt msg)
and today, duty jage Zidan adalah disandang oleh makcik kamilah, pakcik anas dan kakak siti
tapi mama kat sini dok teringat2 lah
ape lah depa dok buat
bagi susu ke tak
bagi makan ke tak
pandai ke panaskan susu
tau ke panaskan makan zidan

relaxlah mama ni

Ok, mama really should relax benda kecik je pun..lagi few hours balik lah rumah

Mama should really concern more on being 'forced' to attend 4 day training kat JB next month
adoi!!!
camne nak tinggal baby? macam mane kalau mama terpaksa bawak jidan pi sekali?
sapa nak tolong jaga jidan masa mama training?
mama willing to pay extra for the room etc.. kalaulah ada orang teman, Alhamdulillah

Harap2 domestic helper yang nak mai kerja tu sempat la datang sini sebelum pegi training
mama bleh drag die skali pegi teman :D

okay, tak boleh celoteh banyak. dok lapaq ni

pi mamam dulu!

ta ta!

Nov 8, 2012

Aussie trip yang (tak) best

Umi and ayah are leaving for Melbourne in few hours
I said this is sort of honeymoon lah for them
sebab inilah first time depa berjalan berdua
last skali berdua masa pegi haji
itu mane same kan?

Bulan ni tahun lepas, kitorang sekeluarga pegi Australia
semua pegi, umi, ayah, me, muaz, lah, anas, hazim and even baby zidan pun pegi
(dalam perut lah hihih mase tu he was just 26 weeks old tak silap)
kecuali
my husband :(
his visa was rejected! (damn you Leslie Martin!)
kesian husbandku, nak pegi mana2 pun kene apply visa
kalau approve tak pe jugak. Aussie trip ni actually our wedding present from umi.
sekalilah dengan honeymoon/babymoon.
tapi apekan daya, die tak dapat pegi. lagi 3 hari mase tu nak fly baru tau visa tak approved!
i cried like budak kecik tak dapat ice cream! (actually teruk lagi dari tu lah, teresak2 bagai)
Ingat nak cancel and teman die kat rumah since he already applied for leave.kesian giler weh
tapi he insisted on me going with the rest. cedih giler
so sepanjang trip of 10 days tu, it is not fun at all
dah la aku mak buyung, teringat2 kt husband yang sorang2 kt KL
and so happen mase tu raya haji! lagi mak sedih weh..
balik tu, rasa seribu penyesalan ar.. sumpah takmo tinggal die lama2 :(

anyway, baby Zidan akan dijaga penuh oleh mama. baba and kakak lah next week...weee!
dengan bantuan kakak siti ngan abang anas. (apsal semua pakat nak jadi kakak /abang lak?)

this is something i wanna share, :)
sian idan cayang! mama main2 je pun :) cute ape? hihi nangis pun cute




Nov 7, 2012

wordless wednesday?


sebenarnye macam nk mengumpat
tapi berdosa la pulak mengumpat
so takmo la cite ape2




tapi




some researchers berpendapat mengumpat a.k.a gossiping kadang2 ok je. erk! ok. tu pendapat depa.
Tapi dalam Islam it is a Big NO NO..berdosa besau tau

ok. jangan begumpat!

hmmfff....pfff....hmmmfff...




Nov 6, 2012

Tak Mahu Kawan Kamu

I have another confession
I used to unfriend/block/delete anyone yang I dont like or fancy hanya sebab rase annoyed bace newsfeed penuh dengan cerita cerita depa je
Pernah tak sape2 kt sane dengan secara sengaja memblock / unfriend someone dalam facebook mainly because you hate their updates? penah tak? penah tak?

reason?
Jealousy and Annoyed (kan?)
I have to admit, dah beberapa kali memblock, selain mendelete dan mengunfriend seseorang sebab tak tahan baca newsfeed yang penuh je dengan update polan si polan
orang kata ini penyakit jiwa sebab kire ala2 dengki2 la jugak ni (bahasa kasarnya)
rasa berdosa lah jugak, tapi tetap buat. tak pe kot sebab tak ade sape tau
so penyakit jiwa ni ada dalam diri.
kalau nak ubat, diri sendiri lah kene amik initiative

Tapi, kalau difikir2kan
I pun ade jugak penah kene unfriend by this one friend sebab
i think, sebab die jealous and annoyed by my constant updates on facebook hi hi hi
so fair n square
penah buat kat orang, orang pulak buat kat kite

Pendek citelah,
normal je kalau manusia ada perasaan begini
cume jangan lebih2 nanti penyakit jiwa ni memakan diri sendiri
betul
so anda2 semua, jangan dengki2 kt orang tau
cube untuk bertenang
kalau tak boleh jugak
tak pe la

UNFRIEND JE :D

Ta ta!

Nov 5, 2012

erm.. lapar mak!

Baba (husbandku) selalu bebel sebab bini die makan macam2
die cakap macam mana nak turun berat kalau nak makan 3 4 kali sehari?
tapi kan. tak tau lah kalau betul ke tak
breastfeed mother memang cepat lapar sebab breastfeed baby burn calories betul?
(please, please betul lah)
lepas bersalin ni, selera makan sama je macam selera mase preggy dulu
sumpah!

sebenarnye entry kali ni nak bagitau husband ( no he will not read this, so ini sort of self confession lah)
hari ni I eat KFC!! to be precise, i eat Zinger Double Down!!

mau tak terliur idak? idak?
 
woohooo marah dak? marah dak?
marah lah, tapi semua dah bedal masuk perut!! ngeh ngeh

Nov 2, 2012

Friday ay aya ay ay ayyyyy

Seronok rasa bila hujung minggu tak ada apa2 plan
rasa bebas sangat
boleh nak buat ape je
kalau tak tiap2 weekend kena pegi kendurilah, partylah, majlis itu ini lah

Disebabkan esok and ahad takde ape nak buat
so mama macam plan nak duk diam2 je kat rumah dengan baby Zidan and baba
agak2 boleh ke?
tapi rase macam tangan ni gatal je nak pegi bersiar2
hihi baba, jom pegi pastry shop? lama betul tak makan pastry
tapi kite kena kuar pagi2 ar
nak tak?

Tok umi and Tok ayah nak pegi honeymoon to Melbourne next week
nanti Zidan tinggal dengan kakak lah (kakak ke ko?), lepas tu dengan baba and mama
nanti mase turn ngan mama, kite pegi One utama nak?
teman mama shopping?
boleh mama shop without guilt sebab tiap kali mama shopping dengan baba
bukan main muke tarik 89.

baba tak baik marah mama selalu kan jidan?
:D