Feb 26, 2013

Zidan's 1st Birthday Party

so yea rasa nak demam ler lepas setel party zidan
tapi mama puas hati :)
ramai kawan2 mama and anak2 depa mai
sonot betul
tapi zidan ni alahai
titun pulak. penat betul dia

like i have told you before about how i saw this gorgeous decorate
with the rainbow theme from this blog
so i copy sikit mane yang mampu
this is how they did it


and this how i did with my own twist ( i love my rainbow!!)

yang paper cut outs to beli dekat DIY shop je. murah RM3 tak silap. panjang 3 mtr

tapi masa nak lekat memang sedikit hazab. so be patient okay.
cara kalau nak ikut blog tu pun boleh.
how i did was beli tissue paper in 7 rainbow colors.
(tapi tak jumpe indigo so replace dengan pink)
pastu potong panjang. lipat2 sampai jadi ala2 spring
patu tampal satu2.
i starter with the shortest rail, warna purple
dari situ baru boleh agak bentuk and kedudukan rainbow nanti

tetamu yang datang ramai jugak
penuh rumah tok umi.
tok umi by the way is the most dedicated party host, ever!
pandai die melayan kawan die, at the same time melayan kawan2 mama
here are some the people yang sudi datang

tok ayah & tok umi yang melayan kawan2 depa

tu semua kawan mama + kawan2 kakak siti ( decor sun tu uncle ajim buat hihi dah mcm tadika pulak)


 
ada mihun sup, ada satay..pilih2

 fruit platter & fruit satay.
sedih part is lupe nak snap zidan punye fruit cake! cis! 
kek rainbow pun lupe snap! damn!!

ni kawan2 mama. tu sophie. die dah boleh jalan!



mama punye kawan lama. ( long story)

padat tak?

 masa ni sue dah balik. kami sambung lagi hoho
(someone asked if i was preggy again. sob sob..yes yes i looked big in this baju)


malam sabtu sebelum tu, my good friend, sue jemput datang majlis tunang adik die, farah
so me and my besties tak lepas peluang datang sebab ade kambing bakar! ha ha
oh yang funnynye we all ended up pakai hitam. soo kebetulan!

kami memang tak sah kalau tak bergambo

see? see? hitam semua


sue, wanie, iza,maria and me

baba made a scene. mama played along ler

oh, lupe ar nak cite semalam i was on leave
nak setelkan passport zidan pulak
litle did i know rupenye kalau kanak2 bawah 3 tahun, ibu mengandung dan warga tua melebihi 60 tahun
boleh dapat cepat passport.
sebab dorang memang beri keistimewaan la kat golongan ni. 
tapi i tau lambat la. sebab lepas settle isi borang bayar, sempat pulak pegi makan.
balik dari makan tunggu lagi dalma 45minit camtu
tapi pelik sebab nombor tak naik2, last tanye orang kat situ kot2 nombor dah terlepas
die suruh queue and check
cis! rupenye memang dah siap.
buang masa la tunggu lama giler

oh zidan punye gambar passport sangat la cute dan adorable!!!
pandai pulak die duk diam :)

(eyy, sumpah cute anak mama ni)

so now zidan dah ada kunci (hoho) ler nak pegi jenjalan
motip utama nak balik kampung baba laaaa weehuuuuu

Feb 21, 2013

21022013!! my baby turns One

Zidan is One today!!

Last year today, mama admitted to hospital sebab zidan dah terlebih besar lah
mama makan banyak sangat
doc tak mo kasi can mama try normal
untuk memastikan zidan sihat membesar dengan baik
mama amik keputusan setuju untuk operation dijalankan

tanggal 8.00am mama dijadualkan masuk OR
tapi tetibe ade emergency csec so mama tunggu dengan sabar
tapi kejap je pun, mama masuk lebih kurang pukul 830 gitu

pendek cite, zidan keluar pukul 9.00am
mama sempat kire jari kaki ngan cium dahi zidan je
sebab nurse nak bawak masuk NICU for further observation

mama drowsy giler rase nak titun and mase tu macam tak percaya dah bersalin!!
setahun dah berlalu sayang,

hari ini zidan genap setahun
zidan jadi budak yang baik, soleh, dengar kata mama ngan baba ye sayang
hari ahad ni kite buat party okeh?

love you sayang!!

Feb 13, 2013

Immunisation Curiosity

Suddenly i am sooo concern about this MMR vaccination
kenapa?
sebab my BFF out of the blue mengelaborate pasal the possible 'danger' of MMR
(measles, mumps & rubella) yang budak2 akan kena bile sampai 12 bulan.
so her daughter and my son are scheduled for this jab dalam bulan depan.
and she, being the protective mother started googling about the vaccination - the good and the bad
rupenye memang macam2 spekulasi pasal MMR ni.

i never know about these things (well, dulu memang ade dengar2 but i couldnt care less lah mase tu belum kahwen pun lagi)

so now, dah terjebak sikit
i started reading about it
and boy! giler banyak info yang masuk all at one time
some say it is fine ( that every babies should and recommended to get semua vaccination ikut jadual)
and some swear they never get vaccination for their kids and they turn out well. some claim their un-vaccination kids lagi healthy.

now, it is actually all up to your choice as a parent(s).
i was having doubts la of course after reading those creepy ingredients dalam MMR
tapi when i think about it, dari dulu pun semua orang amik jab ni, and alhamdulillah, okay je
kalau idak tak kan lah government pun recommend semua babies not to miss their vacs kan

anyway, to tell you the truth, dulu2 masa i kecik pun, banyak kali jugak lah miss jabs
sebab tok umi jidan busy kerja
so selalu miss
but i dont know which i missed
yang pasti memang ade. if i am not mistaken, BCG mase baby tu pun tak dapat kot
sebab dulu lahir kat private clinic. lepas2 tu clinic tu tutup pulak

and my dad was like against these things
katenye kerja yahudi.. haha
tak tau lah

but i turned out sihat all the way Alhamdulillah
so, adakah diri ini life proof that u dont really need vaccinations?
tak kot
jangan tiru adegan ni pulak

to all mothers (new mothers) out there
below are some links that i found useful and actually made me decide not to miss MMR for Zidan

it safe to immunise my child?
childhood deseases and their vaccines
common worries about immunisation

tapi kalau ada yang berpendapat (dan dah betul2 buat research and know the consequences  of not taking vacs) lain, feel free to share your experience.
after all, we have the right to choose whats the best for our kids
samalah macam kes to cloth diaper or not cloth diaper (i am part time cloth diaper user)
or to put salt/sugar in our baby's food or not (i dont give salt/sugar to Zidan)
to babywear or go for the good old stroller (i babywear zidan. tapi lately his baba malas nk carry him)

til then, tata!

Feb 4, 2013

wowiiee Zidan is going to be O.N.E!

Zidan is turning 1 this 21st of February
wa wa wa
time sure flies soooooooooooo fast!
tak sempat mama tarik napeh dah setahun jidan sayang mama ni
baru je kot rasenya pegang jidan for the first time
giler nervous time tuh!
wa wa wa lagi
masa tu jidan super tembam kot (4.31kg what do you expect?)
now 11 months later jidan just weigh about 8.00kg je
ok ar as long as jidan happy and healthy!

aaaannddd mama super excited ni nak organise a little sweet birthday party
for him
habis godek here and there nak cari the perfect theme
nak theme jugak tu
and finally i am happy to choose
rainbowoo woo theme so that zidan pun akan sentiasa cheerful dan colorful macam rainbow jugak!
mama has come up with a plan tapi mama needs help from sape2 yang nak tolong mama :)

so sape nak tolong?? angkat tangan ( untuk kerja2 dapur/decoration)
dan angkat kaki (untuk kerja2 drive/pegi pasar/beli2 barang)
woo hoooo mama excited!

the date is gona be 24th February Ins Sha Allah

* Credit to Creative Juice some ideas and photos i extracted from her blog. Love love love the rainbow theme she arranged it so well!

Jan 17, 2013

arguments?

Is it normal to argue with your other half most of the time?
ops
okay
i cant say much about this
just found out last week that hubs is one of the silent reader here

for you.
yes you lah..
i love you
even when we are arguing
even when you screamed at me
even when u give me cold shoulders
mak tak kisah
hihi

okay okay..not this


YES!
 


Jan 14, 2013

Horrifying Experience

So this what happened last Saturday
which I hope will never ever happen to any parent out there

Me and my hubs together with my brother, sisters went to The Curve just to hang out and also to bring Zidan jalan2.
My bro had sudden craving for the Ikea Meatballs sebab die tak penah makan
so beraraklah kitorang ke sana.
Masa tu dalam pukul 2.30 pm almost 3pm
you know lah, weekend at Ikea adalah macam war!
the queue at the cafe was sooo long I dunno how we managed to get our food like seriously!

anyways,
sementara I beratur with my bro & sis, my hubs dok jaga Zidan with the kids (my cousins)
mind you, nak dapat tempat duduk pun bercinta!
have to berebut macam kat kantin sekolah
even kantin sekolah pun kalau berebut cikgu datang tarik telinga uolls

so lepas dapat makanan, duduk makan2 dan makan lagi
lepas tu me breasfeed zidan
Zidan being Zidan, memang tak suka sit still lepas kenyang tu dok pusing2 here and there
so my sister volunteer nak pegang die
masa tu dia cakap

" boleh kot bagi zidan penutup botol ni? besar kan? tak muat masuk mulut die."

so we all sambung makan bile tetibe my sister jerit,

" Zidan telan penutup botol! Zidan telan penutup botol!"

mind you, ini penutup botol ni yang botol spintzer kaler hijau tu!!!

my sister korek2 tapi zidan dok meraung
She panicked, I panicked even more!
apa lagi korek jugak la penutup botol tu
and yes memang dah kat hujung tekak dia!!!!!!!!!!!!!
Ya Allah!!! aku korek bagai nak gila
Alhamdullilah keluar jugak tapi zidan meraung bagai nak gila
I wasnt sure sebab sakit atau sebab dia sensed yang kitorang panik giler
my sister menggeletar satu badan, aku apatah lagi!

after that my hubs took him and tried to calm him down...he was okay for a while sebab kakak2 kat belakang main acah2
when
he vomitted
he vomitted susu campur darah!!!!!!!!!!!!!!!!
DARAH OK DARAH
terus hubs pegi bawak toilet to check further and washed himself sebab zidan vomit habis kene baju

we all tengok dengan rasa nak nangis
me almost wanted to scream!
then I said " jomlah balik pegi klinik right away"

dah separuh jalan gitu, my hubs keluar dari toilet and was shocked when he saw all left

"eh, why u all left? i have not finished my cake!"

dush!

"what? how is zidan? why was he vomit blood?"

"Zidan is fine, blood was from small cut from the bottle cap, see he is smiling now."

indeed he was smiling like always being cheeky and adorable
tapi mama pulak paranoid! my baby zidan......
i told him no need to go back because someone already sit there and I dont want to go back.
"Jom balik lah"

tapi kitorang tak balik pun right away, sebab I wanted to see how Zidan;s reaction after the incident
like if he was really back to normal atau ada apa2 tanda lain.
But he was fine...ALHAMDULLILAH!!!

my sister masa tu kept saying what if..what if..what if..
we both tried not to remember the incident. everytime we talk about it, i feel sick to my stomach

so to all parents out there
please dont repeat my mistake
never
i repeat
NEVER leave anything small around kids because
put things in their mouth is their only way of exploring things
please be alert at all times
I was lucky to be able to avoid a more serious injury/incident

balik tu, my hubs explained that Zidan wasnt really try to swallow the cap
the cap was just at the tip of his tongue
but my sister was already panicked she thought it already went deep tried to dig the cap out but actually she pushed it even more to the back of his throat.
i dont care how it happened.
it already happened
most important thing is he was fine
my sister pun still takut giler even shaking when we talked bout it later

that was a big wake up call for me

to be alert at all times

Jan 11, 2013

Review : Lujaa Alhumaira Contemporary

Review kali ni adalah untuk Lujaa dari Al-Humaira Contemporary

Untuk sapa2 yang first time nak beli Lujaa ni actually yang baru update dekat AHC tu adalah second batch
menggunakan material georgette
First batch yang keluar tahun lepas adalah material chiffon macam gambar kat bawah ni

aiseyman ternampak label pulak
 
 Material chiffon ni amatlah lembut. Sesetengah orang suka la kot.
tapi for me, material ni amatlah susah nk stay in place. Tak pasti kalau batch chiffon ni masih ade kt butik.
kalau dekat website memang dah lama sold out.

Lujaa yang batch terbaru ni adalah dari material georgette.
My favourite!
senang digayakan sebab jenis kain yang tak licin.

Hijau ni sangat ler santek! Combo dengan Brown.

Ini pink lavender combination. I like bright colors tapi sekali sekala nak town down jugak :)

This is how it looks like dari depan . (yeah, u guess rite, i run way sorang2 kt rumah)

Sisi side. super love this color!
 . 
Kuning+light brown ni beli sampai kemudian due to pos laju punye mishap 
 
Tak pastilah kalau u all boleh nampak perbezaan Lujaa Chiffon dan Lujaa Georgette ni. Tapi kalau nak dapatkan yang batch baru ni cepat2lah ke butik atau AHC and teruslah place your order. Sape2 hardcore fan bawal, you will love this sebab senang nk bentuk. Ye la ade je yang tak suke style melekap2 kat dahi ni kan? 

cubalah, and Happy Shopping!